Fixmystreet

Michiel Stapper

Via Facebook, Twitter en Instagram delen wij miljoenen dingen, discussiëren wij over duizenden onderwerpen en geven wij van honderden dingen aan dat wij ze belangrijk vinden. In de digitale omgeving vinden wij niets makkelijker dan op elkaar commentaar geven, tips uit te wisselen en te overleggen. Het lijkt dan ook voor de hand te liggen om democratische vernieuwing te koppelen aan een digitale omgeving. Het woord voor overlegsites op het internet is net zoals de oude Romeinse plekken voor discussie immers forum. Éen plus één is twee zou je denken.

Dat dachten de makers van fixmystreet.com ook. Fixmystreet.com is een website in het Verenigd Koninkrijk waarbij je (zeer) lokale problemen kan aangeven. Het gaat hier om echt lokale problemen zoals graffiti, afval, kapotte bushokjes en losliggende stoeptegels. 

Het proces is heel simpel.  Je vult je postcode in, wijst op een kaart aan waar het probleem zich bevindt, beschrijft wat het probleem is en er wordt een bericht gestuurd naar de gemeente om het probleem op te lossen.

De website is erg populair: binnen een half jaar waren er 3.000 meldingen binnen gekomen op de website, inmiddels staat de teller op 511.101. Stephen King and Paul Brown van de Leeds University Business School deden onderzoek naar de effectiviteit van fixmystreet.com. Daarvoor interviewde zij stakeholders en 28 gebruikers (uit hetzelfde gebied) van fixmystreet.com. Alhoewel er over de representativiteit van zijn onderzoek gediscussieerd kan worden, geeft het inzicht in hoe fixmystreet.com ontvangen wordt.

Opvallend is dat de geïnterviewde ambtenaren nog sceptisch reageren. Ze hebben commentaar op het feit dat de meldingen anoniem binnen komen. Mensen kunnen dus doen of ze iemand anders zijn. Overigens verwijderd fixmystreet.com wel meldingen die aanstootgevend zijn. Daarnaast levert fixmystreet.com problemen op bij de afhandeling van klachten die binnenkomen bij de gemeente. Door de transparantie van het hele proces worden burgers ongeduldig volgens een ambtenaar en lijkt het alsof het niet snel genoeg gaat terwijl de gemeente juridisch gezien tien dagen de tijd heeft om op de klacht te reageren. Daarnaast is er commentaar op het proces van fixmystreet.com. Na vier weken krijgt diegene die de melding heeft gemaakt een mail met daarin de vraag of het probleem is opgelost. Lang niet iedereen reageert op die mail wat er voor zorgt dat sommige meldingen al opgelost zijn terwijl ze nog wel op de kaart als onopgelost staan.

De geïnterviewde gebruikers van de site zijn overigens over het algemeen enthousiast. Ze laten blijken dat het gemak van de website (ook beschikbaar als app voor Apple en Android) en de mogelijkheid om anoniem meldingen te maken ervoor zorgt dat burgers meer informatie geven aan de gemeente over hun leefomgeving.

Persoonlijk vind ik het jammer dat fixmystreet.com zich alleen concentreert op hele kleine praktische zaken. Het zou interessant worden als je via de website ook grotere problemen in de buurt kan aankaarten. Daarbij is het belangrijk dat gebruikers ook oplossingen kunnen aandragen; alleen dan wordt het ook echt een forum. Maar het is een interessant begin van de koppeling van het internet aan de democratie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>